14:13 21. August 2019
Kuula otse
  • USD1.1076
  • RUB73.8360
Tesla

Bensiinimootorite ajastu loojang

© Flickr / Lummi Photography
Tehnoloogia
lühendatud link
9130

Economisti ekspertide arvates viitab kõik sellele, et tulemas on elektrimootori võidukäik. Eksperdid toovad ära UBS panga analüütikute prognoosi

TALLINN, 18. august – Sputnik. Väljaande Economist eksperdid on selles veendunud ja avaldanud huvitava artikli pealkirjaga Roadkiller, kus analüütikud kommenteerivad vedelkütust tarbivate autode ajastu lõppemist, vahendab portaal Inosmi.

"Inimaju ei ole veel leiutanud protsessi, mis asendaks transporti liikuma panevat hobust," konstateeris kahetsusega Prantsuse ajaleht "Le Petit Journal" detsembris 1893. Lahenduse leidmiseks korraldas toimetus hobusteta tõldade võidusõidu marsruudil Pariis-Rouen, mis toimus järgmise aasta juulis. Võidusõidule üles antud 102 masina hulgas oli nii auru-, bensiini-, elektri-, suruõhu, kui ka hüdraulika jõul töötavaid liiklusvahendeid. Arvuka vaatajaskonna tähelepanu pälvinud 126 kilomeetri pikkusele võidusõidule lubati 21 masinat. Selgeks võitjaks osutus sisepõlemismootor. Järgmise saja aasta jooksul oli talle saatuse poolt määratud saada tootmise eestvedajaks ja maailma muutjaks.

Электромобиль Tesla S в режиме автопилота.
© REUTERS / STAFF
Tesla S.

Economisti ekspertide arvates viitab kõik sellele, et tulemas on elektrimootori võidukäik. Eelkõike tänu akude tehnoloogia kiirele arengule. Juba täna demonstreerivad liitiumioonakudega elektrisõidukid suurepäraseid tulemusi. Näiteks Chevy Bolt on võimeline läbima 383 km. Hiljuti läbis Tesla ühe laadimisega üle tuhande kilomeetri. Eksperdid toovad ära UBS panga analüütikute prognoosi, mille kohaselt hõivavad 2025. aastaks elektriautod 14% autoturust – praegu on nende osakaal vaid üks protsent.

Autosalong Detroidis: ilusad autod ja kaunid neiud >>

Artikli autorid märgivad: alles hiljuti olid paljud eksperdid elektriautode perspektiive hinnates palju tagasihoidlikumad, nüüd aga annavad elektriautodele üleminekule globaalses mastaabis hoopis optimistlikumaid prognoose. See on tingitud paljudest faktoritest, sealhulgas sellest, et täna muutuvad akud järjest odavamaks ja nende kvaliteet on märgatavalt parem: 2010 aastast on kilovatt-tunni maksumus langenud 1000-lt 130-120 dollarini.

Ostjad on võtnud end järjekorda, et soetada 35 000 dollari eest uus, kolmas Tesla mudel.
© Sputnik / Владимир Песня

Olulist rolli mängib selles ka seaduste karmistamine, mis stimuleerib selgelt uue tööstusharu arengut. Hiljuti teatas Ühendkuningriik, et vähendab 2050. aastaks maanteeliikluse õhusaaste emissiooni nullini ja ühineb riikidega, kes on otsustanud täielikult üle minna elektrimootoritele.

Economisti eksperdid on veendunud, et üleminek elektriautodele saab olema palju kiirem, kui seda lubavad isegi kõige optimistlikumad prognoosid ja kirutavad, et sisepõlemismootorite esimesi "surmaeelsed korinad" on juba kuulda kõikjal maailmas…

Китайский суперкар с ГИБРИДНОЙ ДИЗЕЛЬ-ЭЛЕКТРИЧЕСКОЙ СИЛОВОЙ УСТАНОВКОЙ,  Techrules' REN на Женевском автосалоне
© AFP 2019 / Alain Grosclaude
Hiina Techrules REN.

"Elektrifitseerimine" autotööstuses on mõistagi segadust tekitanud. Parimad automargid on ju keerulised inseneride meistriteosed, eriti Saksamaal. Elektriautod on traditsioonilistest paju lihtsamad ja neil on hoopis vähem koosteosi – nad meenutavad pigem ratastel arvuteid. See tähendab, et nende valmistamiseks kulub vähem töölisi ja süsteeme, mida peavad valmistama spetsialiseeritud ettevõtted. Elektriautosid mittetootvate autotehaste töötajad on mures oma töökohtade pärast.

Kui autos ei ole millelgi katki minna, väheneb järsult tagavaraosade ja tehnohooldeturg. Samas, kui tänased autotootjad maadlevad majanduslikult ebaotstarbeka pärandiga vananenud autotehaste ja ülepaisutatud tootmispersonali näol, saavad uued tulijad olema sellest taagast vabad. Spetsialistid arvavad, et premium klassi autod võivad oma eksklusiivsuse tõttu isegi püsima jääda, kuid tuleks juba nüüd aru saada, et masstootjatel tuleb konkureerida eranditult toote hinna alusel.

Eksperdid märgivad ka teist tendentsi. Tänu elektrimootoritele, levivale veojagamisteenusele ja juhita auto tehnoloogiatele on transport muutumaks teenuseks, kus auto kutsutakse vajadusel välja pargist. Mõningate julgemate hinnangute kohaselt võib see viia autootmise kuni 90% vähenemisele. Suure hulga juhita liiklusvahendite park muudab mittevajalikuks suured linnaparkalad, mis mõnedes piirkondades võtavad enda alla kuni 24% territooriumist, ja lubab sinna rajada uusi elamurajoone, samuti võimaldab neil, kes töötavad linnades, kaugemalt saabuda ja autos end välja magada. Sellist suburbaniseerimist tagurpidi kirjeldab Economist.

Isegi ilma üleminekuta ohututele juhita autodele avab elektrimootor tohutud perspektiivid keskkonna ja inimese tervise kaitse seisukohast. Elektriakude laadimine tsentraalsetest elektrijaamadest on energiaefektiivsem, kui kütuse põletamine teistes mootorites. Vastavalt Ameerika loodusressursside kaitse nõukogu (National Resources Defence Council) andmetele, saastavad kaasaegsed elektriautod õhku 54% vähem, kui bensiinimootoritega autod.

Презентация беспилотного электромобиля Volkswagen Sedric concept на Женевском автосалоне
© REUTERS / Arnd Wiegmann
Volkswagen Sedric consept.

Arvestades, et elektriauto efektiivsuse koefitsient suureneb pidevalt ja elektrienergia tootmine muutub üha keskkonnasõbralikumaks, tõuseb see näitaja jätkuvalt. Linnaõhk saab puhtamaks. Vastavalt Ülemaailmse tervishoiuorganisatsiooni andmetele on õhu saastumine ainuke inimese tervist mõjutav ökoloogiliselt tingitud faktor: igal aastal sureb maailmas sellega seotud haigustusse 3,7 miljonit inimest. Ühe uurimise kohaselt tapavad autode heitgaasid 53 tuhat ameeriklast aastas, samal ajal hukub liiklusõnnetustes 34 tuhat inimest.

Economisti eksperdid käsitlevad ka toornafta faktorit ja märgivad, et rohkem kui kaks kolmandikku USA-s tarbitavatest naftatoodetest põletatakse maanteeliikluses, kusjuures suuremat osa muu tootmise kõrvalsaadustest kasutatakse samuti bensiini ja diislikütuste tootmiseks. Spetsialistide hulgas pole ühtset seisukohta, millal saabub nafta tarbimise kõrghetk. Royal Dutch Shell"i arvates võib see tulla isegi lähima kümne aasta jooksul.

Volvo loobub esimesena diiselmootoritest
© Sputnik / Владимир Песня

Kuid juba ainuüksi selle perspektiivi lähenemise märgid hakkavad mõjutama hindu ammu enne selle tipphetke saabumist. Keegi ei taha jääda mõttetute naftavarude omanikuks, järelikult tekib puudus uutest investeeringutest. See käib eriti suuri investeeringuid vajavate uute naftamaardlate kohta näiteks Arktikas. Samal ajal sellised naftat eksportivad riigid, nagu Saudi Araabia, kellel on suured naftavarud käeulatuses, hakkavad müüma nii palju kui võimalik, kuni pole veel hilja. Lähis-Idal saab olema ka edaspidi suur tähtsus, kuid mitte niis suur, nagu varem.

Looduslik gaas, mis on tooraineks kogu autodele vajaliku elektrienergia tootmisele, säilitab oma koha müügiturul, kuid riikides, kus traditsiooniliselt loodetakse süsivesinike müügist saadavatele tuludele riigikassa täitmisel, ei saa see kõikuvate naftahindade tingimustes kerge olema. Naftatoodangu vähenemist arvestades saab uute reaalsustega kohanemine olema keeruline.

Autorid on veendunud, et algamas on võitlus juurdepääsu eest liitiumile. Alates 2011. aastast on liitiumkarbonaadi hind kasvanud neljalt tuhandelt dollarilt tonni eest rohkem kui 14 tuhande dollarini. Tunduvalt on suurenenud nõudluse kasv koobaltile ja haruldastele muldmetallidele, mida kasutatakse elektrimootorite tootmisel. Liitiumi kasutatakse mitte ainult akude tootmisel: kommunaalettevõtetel on vajadus tohutute energiasalvestiste järele, et varuda väikese energiatarbimise ajal elektrit ja tagada selle piisav tarbimise tipptundidel. Kas Tšiilist, kus on suured liitiumimaardlad, saab uus Saudi Araabia? Ilmselt mitte, sest liitium pole autokütus — vanu liitiumioonakusid saab elektrivõrgusüsteemides korduvalt kasutada ja hiljem ümber töötada.

Электрокар Toyota i-TRIL на Женевском автосалоне
© AFP 2019 / Fabrice Coffrini
Toyota i-TRIL.

Kuid Briti teadlased räägivad ka sellest, et sisepõlemismootor domineerib vee mitu aastakümmet sellistes transpordisektorites, nagu laevandus ja õhutransport. Samas nende kindla veendumuse kohaselt tagavad odavad ja ökologiliselt puhtad elektrimootorid vabaduse ja mugavuse maismaal. Lisaks prognoosivad spetsialistid, et tänu elektriautodele hakkab arenenud maades taas kasvama elektritarbimine.

Elektrimootorite üha laialdasem juurutamine saab ilmselt impulsiks, ehk nagu autorid ütlevad "ämmaemandaks" selles sektoris toimivate uute reeglite ja standardite tõstmisel riiklikule tasemele. Nad peavad muuhulga käsitlema ka ühiskondlike laadimisjaamade tööd ning akude ja mootorite, sealhulgas haruldaste ja muldmetallide baasil valmistatute ümbertöötamist regeneratsioonikompleksides ("urban mines").

Kõige järgi otsustades, lõpetavad autorid, teevad ilma juhtideta elektriautod XXI sajandil maailma paremaks põhimõtteliselt uuel ja ootamatul viisil, nagu kunagi XX sajandil tegid seda sisepõlemismootoriga autod. Sellele vaatamata saab see olema künklik tee, nii et kinnitage turvavööd!

Tagid:
aku, elektriauto, mootor

Peamised teemad