17:01 09. Detsember 2019
Kuula otse
  • USD1.1094
  • RUB70.7441
Tallinn plaanib  täielikult  elektritranspordile üle minna, illustreeriv foto

Tallinn plaanib täielikult elektritranspordile üle minna

© Sputnik / Денис Пастухов
Tehnoloogia
lühendatud link
7110

Tallinna Linnatranspordi AS-i (TLT) plaan minna aastaks 2035 täielikult üle elektritranspordile tähendab ligi 650 elektribussi hankimist ning nii trollidest kui ka gaasibussidest loobumist.

TALLINN, 8. jaanuar — Sputnik. TLT juhi Deniss Boroditši sõnul kavatseb firma aastaks 2035 vahetada välja kogu sõidukipargi. "Selleks ajaks ka trollid – elektribuss on nagu troll, aga uues kuues – kindlasti tahame ka osasid liine tihendada ja uusi liine lisada. Kokku tähendab see umbes 650 kuni 700 transpordiühikut," ütles Boroditš BNS-ile, vahendas Pealinn.

Tallinna Linnatransport hangib sada uut gaasibussi >>

Elektribussi maksumus erineb Boroditši sõnul tootjate lõikes märkimisväärselt. Esialgu märkis ta ühe elektribussi hinnaks ligi 500 000 eurot, kuid odavamad Hiina bussid võivad maksta ka kõigest 150 000 eurot.

"Mida aeg edasi, seda odavamaks muutub tehnoloogia, oleme seda ka täheldanud viimase paari aasta jooksul. Elektribuss ei ole enam testbuss, vaid ka masstoodangu buss, ja veeremiga on nii, et mida massilisemaks läheb, seda odavamaks läheb," lisas ta.

TLT ja Eesti Energia loodavad vähemalt pilootprojekti tarbeks saada ka toetust. "Ühisprojekti osas on paar fondi, kust soovime saada rahastust, üks on Horizon 2020. Kindlasti tahame kaasata välisrahastust," märkis Boroditš. Esimesed kümmekond elektribussi ja esmane vajalik taristu võiks Tallinna jõuda järgmiseks aastaks.

Praeguse tehnoloogia juures suudab elektribuss sõita ühe laadimisega umbes 150 kilomeetrit, samas kui Tallinna bussid läbivad päevas ligi 450 kilomeetrit. Boroditši sõnul võiks laadimine võimalik olla depoodes aga ka lõpppeatustes.

"Aga vaatame ka perspektiivi, ma arvan, et mõne aasta pärast on olemas juba akud, mis lubaks sõita ilma vahepealsete laadimistega. Et hommikul sõidab välja ja elektrit jätkub, kuni buss tuleb õhtul parki tagasi. Teame, et tehnoloogia areneb edasi," sõnas ta.

Ametiühing: riik peab leidma raha bussijuhtide palgatõusuks >>

TLT plaan minna 2035. aastaks täielikult üle elektritranspordile, tähendab ka selleks ajaks gaasibussidest loobumist. Seejuures ei ole Tallinn aga veel gaasibusse hankinud. "Gaasibusse alles hangime, nende kasutusiga on meie jaoks rehkendatud umbes kaheksa kuni kümme aastat. Tahame hoida ka oma pargi suhteliselt noorena," ütles Boroditš.

See, millal TLT jõuab esimeste elektribusside testimisest ja pilootprojektist suuremahuliste hangeteni ja kogu transpordipargi väljavahetamiseni, sõltub Boroditši sõnul ikkagi kuluefektiivsusest ehk sellest, millal elektribusside hankimine on rahaliselt parim lahendus.

Eesti Energia ja Tallinna Linnatranspordi AS sõlmisid teisipäeval koostöölepingu, et testida Tallinnas elektribusse ning leida lahendusi nende paremaks laadiiseks.

Lepingu järgi testitakse elektribusse kuni kahel Tallinna bussiliinil. Pilootprojekti käigus töötab Eesti Energia välja targa laadimislahenduse, mis oskab juhtida laadimist vastavalt elektrihinnale ja koormustele.

Pilootprojekti raames valitakse välja Tallinna bussiliinid, kuhu plaanitakse osta kümme elektribussi, et valmistada ette suurem elektritranspordi kasutusele võtmine Tallinnas.

Tallinna Linnatranspordi AS-i nõukogu kinnitas ettevõtte 2019. aasta investeeringute kava, mille alusel ostab ettevõte sel aastal sada uut keskkonnasõbralikku gaasibussi.

A2 või B1: millist kategooriat on bussijuhtidel tegelikult tarvis >>

Vastavalt ettevõtte strateegiale asendatakse kõik vanad diiselbussid kütusena gaasi kasutavate linnaliinibussidega, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti oktoobris.

Tallinna Linnatranspordi nõukogu esimehe Kalle Klandorfi sõnul on otsus edaspidi ainult gaasil töötavaid busse soetada samm keskkonnasõbralikuma linnatranspordi suunas.

Maakonnaliinide põhiline mure on noorte bussijuhtide põud
В кабине водителя нового автобуса
© Sputnik / Кирилл Каллиников

Tasuta transport tõmbas külades elu käima, kuid maakonnaliinide põhiline mure on hoopis noorte bussijuhtide põud, sest 74% Eesti bussijuhtidest on rohkem kui 51 aastat vanad. Reisijate arv, mis enne kogu aeg langes, on hakanud jõudsalt suurenema, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.

Transpordi Ametiühingusse kuuluvad bussijuhid saatsid oktoobrikuus tööandjatele, maanteeametile ja majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile välja teate, et pole nõus tänase palgaga enam tööd jätkama ja on valmis vajadusel oma nõuet toetama aktsioonidega kuni ühistranspordi seiskumiseni välja.

Bussijuhid nõudsid läbirääkimistel kuupalga tõstmist 1200 eurole ja muudatusi töö- ja puhkeaja reeglistikus.

Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp ütles pressiteate vahendusel, et kui riik leidis raha tasuta ühistranspordiks ja lisaliinideks, siis peab leidma ka bussijuhtide palkadeks.

Samal teemal

Anne Veski sai oma trammi
Tallinna tramm tähistab oma väärikat aastapäeva
Luksemburgist saab esimene riik, kus on kogu avalik transport tasuta
Tagid:
TLT, Eesti, Tallinn, ühistransport, buss

Peamised teemad