12:59 29. Oktoober 2020
Kuula otse
  • USD1.1727
  • RUB92.3025
Välisuudised
lühendatud link
4420

Skandaal: Saksamaa suured autotootjad mürgitasid ahve ja inimesi heitgaasidega

TALLINN, 1. veebruar — Sputnik. Jaanuari viimasel nädalal said teatavaks skandaalsed üksikasjad "teaduslikest uuringutest", kus katsealuseid mõjutati diislikütuse heitgaasidega, kirjutab Aleks Weiden Saksamaa nädalalehes "Русская Германия" (Vene Saksamaa — toim).

Selgub, et aastail 2012 kuni 2014 rahastasid Saksamaa juhtivad autotööstuskontsernid Volkswagen, BMW ja Daimler transpordisektoris Euroopa ühenduse kliimaküsimuste ja tervishoiuga seotud projekte (EUGT) nii Aacheni ülikoolis kui ka Ameerika Ühendriikides. Nende "uuringute" eesmärgiks, kus katsealusteks olid 10 ahvi ja 25 vabatahtlikku, oli tuvastada võimalik kahjulikkus nende tervisele, kes diiselmootorite töötamisel erituvat lämmastikdioksiidi sisse hingavad.

Näiteks Aachenis pandi täiesti terved inimesed nende nõusolekul, mida tuleb eraldi märkida, lühiajalisse kokkupuutesse lämmastikdioksiidiga, mis on diiselmootorite heitgaaside üks mürgisemaid koostisosi. Erinevates kontsentratsioonides hingasid nad sisse väga mürgiseks peetavaid gaase NO2 ning teadlased jälgisid nende terviseseisundit. Samalaadne katse toimus ka USA-s, kus ükshaaval väikestesse ruumidesse suletud makaakidele lasti samuti heitgaase. On eriti märkimisväärne, et neil katsetel ahvidega ei olnud tegelikult mingit teaduslikku sisu.

Siin oli tegemist ainult PR-käigu ja reklaamikampaaniaga autotootjatele, kes toodavad diiselmootoriga sõidukeid. Vaesed loomad pidid lihtsalt "ette näitama", et lämmastikdioksiidi sisaldavad heitgaasid ei tee neile mingit kahju. Kõik katsealused ahvid jäid ellu. Tõsiseid tervisemuresid ei registreeritud ka Aacheni eksperimendist osavõtnutel.

Nüüd aga on mõlemad lood põhjustanud Saksamaa suurimate autotööstuskontsernide ümber uue skandaali. "Toksiliste heitmete mõju katsetamisel inimeste ja loomade peal ei ole eetilisest seisukohast mingit õigustust," teatas Saksamaa föderaalvalitsuse ametlik esindaja Steffen Seibert. Samas väitis ta, et paljude Saksamaa inimeste nördimus seoses teadetega sedasorti katsete kohta "on täiesti mõistetav". Härra Seibert nõudis uuringute tellijateks olnud autokontsernide järelvalvenõukogudelt selgitust nende uuringute sihi ja eesmärkide kohta. Ajakirjanike ees esinedes rõhutas ta eriti, et diiselautode tootjad peavad püüdma heitgaaside heitekoguseid vähendada ja pidama kinni maksimaalste lubatud näitude keskkonnakaitselistest normidest, aga mitte püüdma "tõestada, nagu oleks põlemisjäägid tervisele ohutud."

Väga karmilt reageerisid antud juhtumile ka paljude Saksamaa ministeeriumide juhid. Nii on föderaalvalitsuse transpordiminister, CSU esindaja Christian Schmidt veendunud, et sääraseid katseid ei korraldata kaugeltki mitte teaduslike uuringute eesmärgil, vaid üksnes avaliku arvamuse mõjutamiseks. Keskkonna- ja looduskaitseminister Barbara Hendricks märkis, et paljud Saksamaa autokontsernid üritavad viimasel ajal ümber lükata teaduslikku tõsiasja heitgaaside toksilisusest, mis on "murettekitavaks tõigaks". Saksamaa tervishoiuministeeriumis tuletati omakorda meelde, et inim-ja loomkatsete korraldamiseks on "ranged kriteeriumid". Samas märgiti, et kõnealused katsed on Saksamaal lubatavad ainult farmaatsia- ja meditsiinivaldkonnas.

Nüüd asuvad Saksamaa autotööstuste juhid palavikuliselt ennast õigustama. Näiteks Daimler ja BMW on juba teatanud, et ei ole seotud USA-s ahvidega korraldatud eksperimentidega. Volkswageni järelvalvenõukogu omalt poolt nimetas loomkatseid "andestamatuks veaks" ja kutsus üles korraldama "viivitamatu juurdlus" nende ülesotsimiseks, kes need skandaalsed uuringud tellis. Samal ajal rõhutati, et autotootjate lobiorganisatsioon EUGT, kes neid katseid rahastas, oli möödunud aastal laiali läinud. Aacheni ülikooli kliiniku esindaja teatas, et inimkatsed tõepoolest toimusid, kuid nende eesmärgiks oli ainult "töökohtadel lämmastikdioksiidi kontsentratsiooni ülempiiri kindlaksmääramine".

Juba on selge, et Saksamaa autotootjate maine on järjekordselt kannatada saanud – kas teenitult või mitte, see pole enam oluline.

Võib öelda, et neil on veel vedanud – seni pole keegi neist, kes riigis avalikule arvamusele mõju avaldab, tõmmanud paralleele Gazwagen-itega, furgoonveokitega, millistes inimesi Teise maailmasõja ajal heitgaasidega surmati.

Takkapihta ähvardavad Volkswageni vastutavaid isikuid uued kohtuvaidlused pärast VW autode diislitestidega seotud kõmulist Dieselgate-lugu. Juba on teada, et kontserni vastu on ahvidega tehtud katsete pärast USA kohtutele hagid esitatud.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Tagid:
heitgaas, skandaal, Daimler, folkswagen, BMW, Saksamaa

Peamised teemad