13:29 20. Juuli 2018
Kuula otse
  • USD1.1588
  • RUB73.5585
USA rannavalve nõuab Venemaalt Kirdeväila

USA rannavalve nõuab Venemaalt Kirdeväila - seni veel heaga

© Sputnik / А. Соломонов
Välisuudised
lühendatud link
18061

Mõned päevad tagasi suhtles ajakirjanikega USA rannavalve ülemjuhataja admiral Paul Zukunft. Ameerika pressi huvitasid mõistagi rohkem kohalikud probleemid ja peamine tähelepanu pööratigi neile.

Irina Alksnis RIA Novostile

Näiteks nimetas admiral Mehhiko piirile müüri ehitamise ideed "lühinägelikuks". Tema arvates on piiritara tagajärjeks meremarsruutide populaarsuse kasv seniste maismaaradade asemel. Zukunfti skepsis on mõistetav — tulevikutrend tähendab rannavalvele lisaprobleeme.

Lisaks kirjeldas admiral oma ametkonna finantsprobleeme. Paljude aastate jooksul on struktuur olnud krooniliselt alarahastatud. Järgmiseks kaheks aastaks koostatud eelarve muutis olukorda paremaks, kuid nüüd tuleb selle abil lappida pikkade aastate jooksul tekkinud vajakajäämisi.

Venemaa ja USA vastasseis Arktikas — kurja juur peitub pisiasjades >>

Omaette probleemiks on jäälõhkujate ehitamise probleem. Alates meediast ja lõpetades riigi kõrgema juhtkonnaga on kõik Arktika hõlvamises Venemaast maha jäämise pärast sügavalt mures.

Urmas Paet üritas edutult veenda Põhjamaade saadikuid selles, et Venemaa-poolne Arktika hõivamine kujutab neile suurt ohtu, illustratiivne foto
© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation

Oluline roll on siin jäälõhkujate laevastikul. Sel ajal kui Venemaal on kasutusel 40 jäämurdjat ning käib uue põlvkonna laevade aktiivne ehitamine, on ameeriklastel lisaks ambitsioonikatele tulevikuplaanidele "rivis" vaid üks kuni kolm vastava klassi alust – sõltuvalt loendamismeetodist.

Uute laevade ehitamisplaani ajakava on küllaltki amorfne — esimese ehitust loodetakse alustada 2019. a. lõpus.

Võrdluseks võib kõrvale panna paar uudist Venemaalt. Näiteks lasti möödunud aasta septembris Peterburi Balti tehases vette jäämurdja "Siber", millest saab maailma võimsaim jäälõhkuja. Lisaks sellele ehitatakse tehases ka jäälaevastiku pealaeva — tuumajõul töötavat "Arktikat", samuti uue seeria teist alust "Ural". Jaanuaris lisandus Põhjalaevastikku uus diiselelektrilise jõuallikaga "Ilja Muromets".

Võib tekkida põhjendatud küsimus – mis on ühist USA raskustel Arktikas ja tema maailmavalitsuslikel ambitsioonidel?

Admiral teatas ajakirjanikele nagu muuseas – Ühendriikide arvates peaks Kirdeväil olema transpordikoridor, mis kogu maailmale avatud. Tavakeelde tõlgituna peaks see tähendama, et Venemaal tuleks oma strateegilisest ressursist müütilise "vabaturu" kasuks loobuda. Viimased aastakümned ei ole antud eksitava väljendi ja tema tegeliku sisu osas mingeid illusioone jätnud.

Vene Arktika: ema, mind ei pistetudki nahka >>

Nagu teada, on reaalsus Ameerika soovide ja unistustega vastuollu läinud. Venemaa mitte ainult ei teosta kõige aktiivsemal moel erinevaid arktilisi projekte, muutes selle üheks kõrgeima arenguperspektiiviga piirkonnaks riigis. Võimalik, et juba 2019. aastal keelatakse Kirdeväila kaudu Vene nafta, gaasi ja söe vedu välismaal valmistatud laevadel.

Vene Arktika: armuda ja tagasi tulla >>

Vähem oluline pole see, et Moskva rakendab tohutuid ressursse ja pingutusi regiooni kaitsevaldkonna arendamiseks. Seejuures kinnitas admiral Zukunfti kommentaar otseselt langetatud otsuse õigsust ning maailmapoliitika iidset printsiipi – kui sul on midagi väärtuslikku, vajad sa ka võimekust seda kaitsta.

Aastased jääkarupojad Sõtševo küla (Venemaa) haruldaste loomaliikide taastamiskeskuses
© Sputnik / Валерий Мельников

Samal ajal avaldab muljet ameeriklaste vankumatu usk, et maailmas peab kõik olema just nii, nagu nemad tahavad. Ilmsed vastuolud soovide ja võimaluste vahel ei hoia neid oma tahtmisi väljendamast, kusjuures mõningad väljaütlemised meenutavad vägagi varjatud ähvardust.

Näiteks märkis Zukunft, et "praegusel hetkel puudub plaan, mis näeks ette vaba laevaliiklust tagavate õppuste läbiviimist Arktikas."

Vaba laevaliikluse tagamine Venemaa territoriaalvesi läbivas Kirdeväilas? Ilmselt eeldatakse, et Moskva peaks "käesoleval hetkel plaanide puudumise üle" kergendatult hingama.

Putin: Terminali "Arktika värav" avamine on uus etapp Jamali hõlvamisel >>

Tõsi küll – on veel arvukalt faktoreid, mille tõttu ameeriklased arktilise võidujooksu kaotanud on – kuid ainuüksi ülalmainitud olukord jäälõhkujatega kutsub esile mõningase kahjurõõmu ja tuletab meelde vanasõna "suur tükk ajab suu lõhki."

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Tagid:
laevastik, jäälõhkuja, majandus, Kirdeväil, Arktika, Venemaa, USA

Peamised teemad