07:53 21. August 2019
Kuula otse
  • USD1.1076
  • RUB73.8360
Briti politseinikud Skripali kodu ees

Londonil ei jätku "Skripali asjus" küllalt ohvreid - ohvriks tehti RT

© AP Photo / Frank Augstein
Välisuudised
lühendatud link
Vladimir Kornilov
Meedialahingud (235)
8540

Ohvrite arv ei ole vastavuses tolle paanikaga, mille London maailma tasandil lõkkele puhus. Ilmselt sellepärast ongi britid otsustanud lisada veel ühe "ohvri" – telekanali RT, kirjutab RIA Novosti vaatleja.

Vladimir Kornilov, RIA Novosti vaatleja

Huvi "Skripali juhtumi" vastu on Suurbritannias märgatavalt langemas. Algul ilmus briti ajakirjanduses paanilise reportaaže Salisburys "tohutust hulgast mürgitatud inimestest" ja "surmavalt mürgitatud" Skripalidest, kes tuleks vaat et surma saata, et nad ei peaks piinlema. Hiljem selgus, et ohvreid on kõigest kolm – Skripalide merisead ja kass. Ning nemadki saatsid teise ilma Suurbritannia korrakaitseorganid, aga mitte "Venemaa killerid".

"Inglanna õiendab häda" >>

Suurbritannia kõikvõimas riiklik ringhäälingu järelevalveamet Ofcom algatas otsemaid seitse juurdlust võimaliku "erapooletuse reeglite rikkumise" kohta telekanali poolt, ja seda kõike "Skripali juhtumi" asjus.

See polnud sugugi esimene katse RT-le pretensioone esitada. 2015. aasta septembris tegi Ofcom kanalile hoiatuse kolme uudisloo pärast, mida järelevalveamet luges erapoolikuiks. Nende lugude seas oli näiteks RT reportaaž, mis süüdistas Ukrainat sõjakuritegudes Donbassi elanike vastu. Telekanalile pandi süüks seda, et 26-minutilises saates oli "alles lõpus esitatud Ukraina valitsuse arvamus". Samas kui briti kanalid ei esita Ukraina konflikti valgustades tihtilugu üldse teise osapoole arvamust ja "vaikivad häbelikult" sellest, kumb osapool näiteks Donetskit või Luganskit pommitas. Aga see järelevalveametit ilmselgelt huvitanud ei ole. Igatahes pole kedagi selle eest karistatud.

Kui me aga vaatame "Skripalide juhtumi" valgustamise "objektiivsust" briti meedias, siis selle loogika kohaselt peaks praktiliselt iga meediakanal karmilt karistada saama. Mis tahes katseid kahelda "ainsas õiges" versioonis Venemaa osaluse kohta nimetatakse otsemaid vandenõuteooriaiks ja mõistetakse hukka. See aga miskipärast Ofcomis küsimusi ei tekita.

Keemiarünnaku Süürias lavastas Suurbritannia >>

Aga vaat RT poolt selle loo valgustamine järelevalveametile ei meeldinud. Tolle organisatsiooni kõneisiku avalduse kohaselt täheldati koos Salisbury mürgitusjuhtumi ümber puhkenud skandaali algusega "uurimiseks alust andvate saadete hulga märgatavat suurenemist".

Mida siis telekanalile seekord süüks pannakse? Järelevalveameti ametliku avalduse kohaselt on esile toodud seitse kuu aja jooksul eetris olnud pala. Igaühes neist kahtlustab Ofcom (järeldused ei ole veel lõülikud) erapooletuse puudumist. Kusjuures mõnda neist saadetest juhib Suurbritannia kodanik endine parlamendisaadik George Galloway. Raske on eeldada, et tema saadetes on esindatud üksnes Venemaa vaatenurk.

Kui Ofcom leiab mingites saatelõikudes "ebaobjektiivsuse" või "ühepoolsuse" tunnuseid, võib ta kanali koguni Suurbritannia ringhäälinguloast ilma jätta. Venemaa välisministeeriumi ametlik esindaja Maria Zahharova juba hoiatas, et sel juhul vastab Moskva peegeldavalt ja mitte ükski briti meediakanal ei saa enam Venemaal töötada.

RT peatoimetaja Margarita Simonjan reageeris talle omase irooniaga: "Brittide Roskomnadzor" (Venemaa föderaalne sideteenuste, infotehnoloogia ja massikommunikatsiooni järelevalveteenistus – toim.) teatas just äsja oma veebilehel, et avab meie vastu korraga SEITSE juurdlust. Muidugimõista Skripalide kaasuse pärast, nagu järelevalveamet ise tunnistas. Vastan otsekohe: meie nende kassi ei mürgitanud!"

RT keelustamise korral vastab Moskva Londonile samaga >>

Telekanal avaldas lootust, et juurdlus tuleb objektiivne. Ehkki vaevalt küll tasub seda oodata neis tagakiusamise oludes, mida Suurbritannias juba ammugi RT suhtes sisse on seatud. Võidakse süüks panna kommentaaride puudumist briti parlamendisaadikute ja teiste ametiisikute poolt. Tõsi küll, enne seda kutsus riigi välisminister Boris Johnson briti parlamendisaadikuid kõikidest fraktsioonidest üles mitte kunagi selles telekanalis esinema.

Ta nimetas Suurbritannia parlamendisaadikute mistahes kommentaare ja intervjuusid RT-le mitmel korral "skandaaliks". Ka olenemata sellest, millise sõnumiga nad kanalis esinevad. Tühja sest, et isegi Johnsoni enese isa esines selle telekanali ekraanil lausa mõni nädal enne ministri tulihingelist kõnet.

Ühesõnaga, Londoni kõrgemad ametnikud, ajalehed ja "rääkivad pead" nõuavad oma poliitikutelt brittide endi telekanalitel ranges vormis, et nood ei jagaks ma arvamusi RT-s. Seejärel aga süüdistavad RT-d… selle arvamuse puudumises.Seega püüavad karistada selle eest, mida nad ise teha ei võimalda ja milleks agarasti üles kutsuvad.

Kui analüüsida Suurbritannia põhiliste telekanalite (kaasa arvatud BBC kui de facto riikliku meediakanali) uudislugusid "Skripali juhtumist", siis on näha, et enamikus neist ei ole alternatiivset vaatenurka. Aga kui keegi kutsub Ofcomi üles alustama kohemaid juurdlust nende lugude osas ja sedasama meediat "erapooletuse reeglite rikkumise eest" karmilt karistama, siis süüdistatakse teda kohe tsensuuris ja sõnavabaduse kammitsemises. Sedasi on lubatav tegutseda ainult Venemaa meedia suhtes.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Teema:
Meedialahingud (235)
Tagid:
meedialahingud, mürgistus, sõnavabadus, Ofcom, RT, Sergei Skripal, Boris Johnson, Margarita Simonjan, Suurbritannia, Venemaa

Peamised teemad