15:44 22. September 2018
Kuula otse
  • USD1.1759
  • RUB78.5108
MIG-29, illustreeriv foto

Venemaa "lendava hollandlase" lend üle NATO

© Sputnik / Ministry of defence of the Russian Federation
Välisuudised
lühendatud link
12460

See pole mingi hale Hollywoodi soperdis!.. Tundus, et MiG-il toimus minge rike ja piloot katapulteerus. Kuid ootamatult lennuki kõrgus stabiliseerus ja see jätkas pikka lendu üle NATO riikide autopiloodil.

Vladimir Bõtškov, raadio Sputnik

4. juulil 1989. aastal toimus lennuõnnetus, millel võinuksid olla kõige raskemad tagajärjed. NSV Liidu õhujõudude polkovnik Nikolai Skuridin tõusis lennukil MiG-23 õhku Poolas asuvalt lennuväljalt, kuid juba 41. sekundil kadus lennuki mootoril tõmme — mootori pöörded langesid järsult. Lennuk hakkas kõrgust kaotama.

Su-57 maksab 2,5 korda vähem kui F-35 >>

Piloot nägi, et mootor sureb kohe-kohe välja ja palus lennujuhilt luba katapulteeruda. See käsk anti. Ja siis läks asi imelikuks. Kuus sekundit pärast katapulteerumist hakkas hävituslennuki mootor äkki uuesti tuure üles võtma. Veelgi enam — lennuki langus peatus, ta asus horisontaalkursile ja jätkas autopiloodi juhtimisel lendu lääne suunas.

Lennuk ületas raskusteta Poola ja Saksa DV territooriumi, kuna tal oli "oma-võõras" tunnustussüsteem. Lääne-Saksamaa piirile lähenedes tuvastasid MiG-i NATO radarid. Hollandis asuvast lennubaasist tõusid tuvastuslennule kaks Ameerika hävitajat F-15 Eagle. Nad lähenesid Nõukogude hävitajale ja imestasid, et piloodikabiin on tühi… lendav hollandlane! (Nii ristisid lennuki hiljem NATO sõjaväelased).

Kui Ameerika piloodid sellest dispetšerile ette kandsid, kahtlustas too alguses, et nad mõlemad läksid korraga peast segi. Siis jagasid nad asja ära. Ja mida siis nüüd edasi teha? MiG lendas üle tihedalt asustatud piirkondade. Lisaks kartis NATO, et Nõukogude hävitaja allalaskmine, isegi kui see on kontrollimatu, võib viia ettenägematute sõjalis-poliitiliste tagajärgedeni.

Selle aja peale kui NATO olukorda klaaris, oli lennuk juba Hollandi õhuruumi sisenenud. Ameerika Eagle"d jätkasid kummalise ja ettearvamatu vene lennuki eskortimist. Otsustati, et kui ta jõuab ohutult Belgiasse ja lendab edasi Prantsusmaa suunas – lastakse ta alla… Kuid sel hetkel lõppes MiG-il kütus ja see varises taevast alla Belgias Kortrijki talu lähedal. Õnnetuseks kukkus plahvatuses 19-aastane talupoiss. Tühi MiG oli läbinud autopiloodil 900 kilomeetrit!

Vene hävitajad MiG-31 tõrjusid õppuste käigus raketirünnaku >>

NSV Liidu õhujõudude ülem ja hilisem kaitseminister marssal Jevgeni Šapošnikov nimetas seda ainulaadseks juhtumiks lennunduse ajaloos: "Vähemalt ma ei mäleta, et piloodita jäänud lennuk oleks lennanud kontrollimatult nii kaugele, oleme isegi imestunud selle vahemaa üle, mille lennuk läbis. Vahemaa oli eeldatust palju pikem"…

Kuigi 1989. aasta polnud liigaasta, toimus tol aastal sõjalennuväes palju õnnetusi. USA õhujõudude andmetel kaotasid ameeriklased 49 lennukit, hukkus 76 õhuväelast. Sellist asja ei olnud USA õhujõudude ajaloos kunagi varem juhtunud!

Sõjaväeõppused Zapad NSV Liidus, illustratiivne foto
© Sputnik / Sergey Pivovarov

Nõukogude MiGiga toimunud juhtum lõppes enam-vähem õnnelikult – küllap aitasid "perestroika" ja "glasnost". NSV Liit maksis Belgiale 685 tuhat dollarit hüvitist. Polkovnik Nikolai Skuridin avaldas välisministeeriumi kaudu isiklikult kaastunnet hukkunu perekonnale. Nõukogude spetsialistid lubati katastroofi sündmuskohale. Hävitaja rusud viidi Nõukogude Liitu, kuid MiG-i intsidendi põhjust ei ole seni avalikustatud. Ilmselt sellepärast ta "lendavaks hollandlaseks" ristitigi.

Vähem traagiliselt lõppes Ameerika püüdurhävitaja lend 1970. aasta veebruaris. Õppelennu ajal Montanas sattus USA õhujõudude lennuk pöörisesse millest piloot ei suutnud lennukit välja tuua. Ta katapulteerus. Lennuk aga väljus hämmeldunud sõjaväelaste pilkude all iseseisvalt pöörisest ja kukkus maha lumega kaetud maisipõllule.

Piire rikkudes: NATO hävitajad jälitasid Läänemere kohal Venemaa õhujõudude lennukeid >>

Esimesena saabus sündmuskohale kohalik šeriff. Ta oli oma maailmamõistmise alusteni vapustatud, nähes tühja, kuid töötava mootoriga lahingulennukit. See vaatepilt oli ilmselt kummastavam, kui banaalne "Texase mootorsaemõrvar".

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Tagid:
lendav hollandlane, katapulteerumine, MiG-23, NATO, NSV Liit, Nikolai Skuridin, Belgia, USA, Poola, Venemaa

Peamised teemad