15:41 15. August 2018
Kuula otse
  • USD1.1406
  • RUB75.8530
Illustreeriv foto

Ekspert: ameeriklastel jääb üle vaid Vene lennundustehnikat kadestada

© Sputnik / Evgeny Biyatov
Välisuudised
lühendatud link
7815

Sputnik vestles Tšehhi piloodi, kosmonaudikandidaadi Oldrich Pelčakiga olukorrast Tšehhi lennunduses, samuti tema muljetest Venemaa lennukitest.

TALLINN, 5. august — Sputnik. 1978. aastal lendas esimest korda kosmosesse Tšehhoslovakkia kosmonaut Vladimír Remek, kuid tema pole ainuke, keda Gagarini-nimelises õhujõudude akadeemias kosmoselennuks ette valmistati, koos temaga läbis koolituse ka varupiloot Oldřich Pelčak, kirjutab Sputnik Česká republika.

Milline oli nõukogude tehnika, kuidas sellega lennata oli? Millised olid selle eelised ja puudused?

Ma ei saa Venemaal toodetud lennukite üle kurta. Igal masinal olid oma plussid ja miinused. Kuidas piloot nendega toime tuleb, sõltub tema intelligentsist ja intellektuaalsetest võimetest. Öeldakse, et lihtsuses peitub jõud. See reegel on ennast üsnagi õigustanud ja õigustab edaspidigi Venemaa õhusõidukite puhul, millega ma lennanud olen.

Tšehhi meedia võrdles sageli vana nõukogude tehnikat tänapäeva läänega tehnikaga. Aga mis oleks, kui võrrelda tänapäeva Vene tehnikat kaasaegse Lääne omaga?

Ütleksin lühidalt ja selgelt: ameeriklased saavad Vene lennukeid ainult kadestada. Inimesi (tšehhe — toim.) lollitatakse meedias, mis tihti ei ole sõltumatu. Julgen öelda, et kui nende kahe jõu vahel oleks olnud konflikt ja raadio-elektroonilisi signaale oleksid summutatud, siis oleks punatähtedega lennukitel eelis. Moninos asuva Gagarini-nimelise õhujõudude akadeemia lõpetanuna tean ma, millest räägin. Punkt.

Kuivõrd on pilootide kogukond lahutatud? Millises meeleolus nad on? Kui erinevad on 60-ndatel ja 70-ndatel aastatel lennanud piloodid praegustest? Kas "vanad piloodid" arvavad, et Venemaa on "vaenlane"?

Pilootide seas on alati valitsenud seltsimehelik solidaarsus. Lennukile pole oluline ei piloodi eriala ega auaste. Ta ei hooli sellest, kes istub juhtkangide taha, leitnant või kindral. Lihtsalt see peab olema inimene, kes OSKAB. Ja kui ta ei oska, siis tavaliselt lõpeb see halvasti. Lihtne võrdlus. Ja see lähendab selle eriala inimesi. Loomulikult on olemas teatavad sotsiaalsed reeglid, alluvate ja ülemate vaheline subordinatsioon, kuid üldiselt valitseb pilootide hulgas vastastikune usaldus ja sümpaatia.

Mis puutub tänase pilootide põlvkonna väljaõppetasemesse, siis pole ma selles osas täielikult pädev. Kuid aeg-ajalt vilksatab meie ajakirjanduses uudiseid ühisõppustest NATO raames, kus meie piloote on hinnatud kõrgelt, kuid see on ka kõik. Olen veendunud, et need inimesed ei tee meie Tšehhi lennundusele häbi. Siin on näide. Endine sõjaväepiloot, kes lendas hävitajal Gripen, Martin Šonka, osaleb Red Bull Air Race'i võistlusel ja on olnud pjedestaali ülemistel astmetel. Me oleme isiklikult tuttavad. Seega Tšehhi lennundusest peetakse lugu. Tänan, Martin, ma hoian sulle pöialt.

Mis puudutab küsimust, kas Venemaa on vaenlane, siis nii on lihtsalt rumal küsida. Selles riigis lõpetasin ma õhuväeakadeemia, sellel maal valmistusin ma saama Tšehhoslovakkia kosmonaudiks, sellel maal on mul sõpru ja ma usun sellesse riiki. Kui keegi arvab, et oht meie inimestele pärineb idast, siis ta eksib.

Tagid:
Oldrich Pelčak, Vladimir Remek, kosmonaut, USA, Tšehhi

Peamised teemad