00:24 23. Mai 2019
Kuula otse
  • USD1.1171
  • RUB71.7625
F-16 Ämaris

MiG-21 ja F-16 kahevõitlus Kashmiri kohal

© Estonian Defence Forces
Välisuudised
lühendatud link
13520

Kas vana MiG-21 lennuk suudab jagu saada pea 20 aastat uuemast F-16? Jah, India piloot, kes juhtis hävitajat MiG-21 "Bison", tulistas tõenäoliselt Pakistani F-16 alla Vene õhk-õhk raketiga R-73 "Võmpel".

TALLINN, 10. märts — Sputnik. Kuigi Pakistan endiselt eitab, et üks tema F-16-dest on hävitatud, tunduvad India väidet kinnitavad tõendid üha veenvamatena, vahendab Inosmi väljaande Asia Times (Hong Kong) artiklit. 

Lähimaarakett R-73 raketti juhitakse kiivri külge kinnitatud sihtimissüsteemi abil, mis võimaldab piloodil vaadata vasakule ja paremale ning juhtida raketti suunas, kuhu on pööratud piloodi pea.

Kaasaegsematele Vene lennukitele, sealhulgas MiG-29, on paigaldatud kiivri külge kinnituvad "Štšel-ZUM" sihtmärgijälgimissüsteemid.

Vene tootjad paigaldasid need süsteemid alates 2006. aastast ka India MiG-21 "Bison" hävitajatele.

Tegelikult tehti India MiG-21-dele mitmeid täiendusi: nende kabiinidesse seati uued näidikud ja elektroonika, lennumasinad said uuemad mootorid ning kere kaeti spetsiaalse kattega, mis võimaldab õhusõiduki nähtavust radariekraanidel vähendada.

"Bisoni" täiustatud versioon on võrreldes oma eelkäija, klassikalise 1964. aastal tootma hakatud MiG-21-ga tunduvalt suutlikum. Mõneti on see isegi parem kui uuem mudel MiG-21bis.

Kuid isegi palju vanemad MiGid näitasid teatud tingimustes oma tõhusust.

Suurepärased hävituslendurid

Näiteks olid Põhja-Vietnamis suurepärased hävituslendurid, kes suutsid Vietnami sõja ajal Ameerika hävitajaid, sealhulgas F-104 "Starfighter" ja tunduvalt kaasaegsemaid kolmanda põlvkonna lennukeid F-4 "Fantoom" alla tulistada.

"Fantoom" oli suur, võimas, kahe mootoriga lennuk, mis suutis kanda suurt pommilaadungit, kaasa arvatud tuumapommi.

Hävitaja Su-35
© Sputnik / Виталий Аньков

Vietnami piloodid, kes lendasid MiG-21-l, suutsid kokku alla lasta 37 "Fantoomi" - F-4B, F-4C, F-4D, F-4E ja F-4J - kasutades peamiselt nõukogude rakette AA-2 "Atoll", mis olid vana Ameerika "SideWinder" AIM-9B koopiad, või 23 mm pardakahurit GS-23L.

Kontekst

India alustas NSV Liidult MiG-ide ostmist 1962. aastal. 1967. aastal alustas India firma "Hindustan Aeronautics" litsentsi alusel koopiate tootmist kolmes põhiversioonis - MiG-21FL, MiG-21M ja MiG-21bis - valmistades kokku 657 lennukit. Neist 255 masinat oli tüüpi "bis" ja 110 tükki täiendati alates 2006. aastast "Bisoni" tasemele.

Just need lennukid saabusid Jammu ja Kashmiri osariiki, kui Pakistan sealseid sõjalisi sihtmärke ründas.

National Interest hindas Su-35 võiduväljavaateid Ameerika varghävitajate vastu >>

Kui uskuda India autoriteetsete ekspertide - lennuväe erumarssali P.K. Srivastava, kaitsevaldkonna eksperdi ja ajalehe "Tribune" korrespondendi Ajay Banerjee, samuti erukindralmajori Ravi Arora, kes on nüüd India väljaande "Indian Military Review" peatoimetaja - ettekandeid, siis tulistati õhulahingu käigus alla üks Pakistani lennuk F-16. India kinnitab, et ta kaotas ainult ühe õhusõiduki, kuigi teised allikad väidavad, et kaotati kaks MiG-21.

Üks India piloot suutis katapulteeruda ja maanduda eraldusjoone Pakistani poolel, kus ta kinni püüti, kuid hiljem lepituse märgina Indiale üle anti. Vabastatud piloot osutus eskadrilli ülem Abhinandan Varthamaniks.

Mõnede teadete kohaselt ajasid teda pärast maandumist taga vihased külaelanikud, mistõttu ta oli sunnitud õhku tulistama ja salajased dokumendid ära sööma, enne kui pakistanlased ta kinni võtsid ja teda väga karmilt kohtlesid.

Nüüd on temast saanud India kangelane.

Pakistanil on hetkel kasutuses umbes 45 lennukit F-16, millest enamik on A- ja B-mudelid (mudel B on kahekohaline õppelennuk).

Türgi uuendas 41 Pakistani F-16 umbes "Plokk 50" tasemele, kuhu kuulub kaasaegsem kabiin ja elektroonika, samuti täiustatud radarsüsteem. On tõenäoline, et väljaõppeks mõeldud mudelit B ei täisustatud.

Su-57 Võidupüha paraadil
© Sputnik / Илья Питалев

"Ligikaudu samaväärsed"

India vaatenurgast on MiG-21 "Bison" ja Pakistani F-16, kaasa arvatud viimaste uuendatud versioonid, "ligikaudu samaväärsed", kuigi F-16 on manööverdusvõimelisemad ja neil on MiG-dega võrreldes suurem tegevusraadius.

Kuid nende vahel on ka üks oluline erinevus: sel ajal kui India MiGid suudavad kanda nii lühimaarakette R-73 rakette kui ka keskmise ulatusega rakette R-77, siis F-16 võib kasutada AIM-9 rakette, kaasa arvatud kõik selle uuendatud versioonid, samuti AIM-120 AMRAAM.

Rakettide AMRAAM lennukaugus on 55-75 kilomeetrit ja õhulahingu ajal kasutasid pakistanlased vähemalt üht sellist raketti, mille tükid avastati India territooriumilt.

Samal ajal usuvad Lääne eksperdid, et veel NSV Liidus välja töötatud ja 1994. aastal kasutusele võetud keskmaaraketid R-77-i ei ole väga tõhusad ja Venemaa on neid siiani vaid ühel korral täiustanud. Kuigi India lendurite käsutuses olid R-77, Kashmiri õhuruumis neid ilmselt ei kasutatud.

Mõnede teadete kohaselt oli allatulistatud F-16 kahekohaline mudel B, sest pärast raketitabamust nähti taevas kaht langevarju. Piloot ja kaaspiloot katapulteerusid Pakistani territooriumi kohal.

Versioon B on Pakistani F-16 hulgas kõige vähemtõhusam ja vähem ajakohastatud mudel, teatasid ameeriklased (vastates pakistanlaste järelpärimistele - Toim.).

Täiustatud MiG-idele ja F-16-tele on paigaldatud Doppleri impulss-radarisüsteemid, millel on võrdne võimekus ning Pakistani F-16 uuemad mudelid toetavad ka rakette AMRAAM (mis Eesti kohal kaotsi läks – Toim.).

Nende vahel on siiski mitmeid olulisi erinevusi.

MiG-21 lennukiga on väga raske lennata ja see nõuab piloodilt suurt keskendumisvõimet, sest lennujuhtimissüsteemid on mehaanilised ja ühendatud terastrosside abil.

F-16 lennukid on mõistagi 19 aastat vanematest MiG-21-dest palju kaasaegsemad - isegi oma varasemates versioonides: kontrollib lennu stabiilsust arvuti ja lennuki juhtpinnad ei ole tüürimisseadmega ühendatud mitte mehaaniliselt, vaid elektrooniliselt, mis võimaldab juhtimismehhanismide tööd kontrollida ja piloodi vigu parandada. Lennunduses nimetatakse seda elektrooniliseks lennujuhtimiseks (Fly-by-Wire – Toim.).

Koos võimsama mootoriga peaksid need süsteemid muutma F-16 palju tõhusamaks ja efektiivsemaks lennukiks kui põlvkond vanemad MiG-21.

Kuigi India piloodil õnnestus ilmselt tõesti F-16 alla tulistada, siis kas see tähendab, et MiG-21 "Bison" kaotab õhulahingus 1-2 põlvkonda uuemate (kolmanda või neljanda põlvkonna) lennukite vastu?

Ameerika piloodid, kes lendasid F-15-S lennukeil (käesoleval aastal otsustas Pentagon F-35 rohkete probleemide ja toomisraskuste tõttu uuesti F-15 tellima hakata – Toim.), jäid õppelahingus India MiG-idele alla, mis pani paljud eksperdid Ameerika õhusõidukite tõhususe üle mõtlema.

Juba esimesed lennutreeningud võimaldasid India poolel saada märkimisväärse eelise nii õhusõidukite endi kui ka erinevate lennurežiimide osas, täiendavad harjutused aga näitasid, et India pilootide juhitud MiG-21-d osutusid tõhusamaks, kui ameeriklased karta oskasid.

Oma lõpparuandes märkisid India eksperdid ja mõned Ameerika piloodid, et India lendurid on välja töötanud suurepärase taktika ja et nad suudavad õhusõidukite tegevust lahinguoperatsioonide käigus koordineerida, kasutades selleks elektroonilisi vahendeid - tänapäeval omavad seda võimet F-35-ed.

Seega on India mõnes mõttes ühendanud vana ja uue, luues F-35 eelkäija.

MiG-21 jäävad kasutusse veel vähemalt viieks aastaks - kuni neid ressursi lõppemise järel maha ei kanta või nad "vaenlasele" alla ei hakka jääma.

F-35 võib USA ja Suurbritannia tülli ajada >>

Vaatamata India lendurite osalisele edule kontrolljoonel, on Indial juba aeg osta endale uue põlvkonna lennukeid, sest tal peab olema piisav arv hävitajaid, et Pakistanile ja vajaduse korral ka Hiinale vastu seista. Ainult taktikast ei piisa.

Lõppkokkuvõttes paigutatakse ülejäänud MiGid lihtsalt India õhujõudude baaside sissepääsude ette pjedestaalidele.

Samal teemal

India sõdurid sooritasid mootorratastel hämmastavaid trikke
Uus pommituslennuk Tu-22-M3M kasutab tehisintellekti
Tagid:
Pakistan, India, MIG, F-16

Peamised teemad