01:40 13. Detsember 2019
Kuula otse
  • USD1.1137
  • RUB70.0885
President Vladimir Putin

Töökuse ja mehisuse sulam: mida ütles Putin BAMi sünnipäeva puhul

© Sputnik / Владимир Астапкович
Välisuudised
lühendatud link
4310

Baikali-Amuuri magistraali sünnipäeva puhul tegi Vladimir Putin pöördumise BAMi linnade ja asulate vabatahtlikele ehitajatele ja elanikele.

TALLINN, 8. juuli — Sputnik. Baikali-Amuri Magistraali (BAM) ehitamise alustamise 45. aastapäeva puhul tegi Venemaa president Vladimir Putin pöördumise, milles nimetas sajandi suurehitust töökuse ja mehisuse sulamiks. Venemaa riigipea sõnul töötasid kõik projektis osalenud inimesed "tuleviku nimel ja panid päevast päeva toime kangelastegusid". 

"BAM sai tõepoolest üldrahvalikuks projektiks. Kogu ehituse jooksul osales selles umbes kaks miljonit inimest," meenutas Vladimir Putin.

Venemaa president rõhutas, et BAM ei ole mitte ainult üks Venemaa ja kogu maailma suurimaid raudteeartereid.

BAMi linnade ja asulate vabatahtlike ehitajate ja elanike poole pöördudes soovis Vladimir Putin neile kogu südamest edu ja tänas neid Venemaa heaks tehtu eest.

Veidi ajalugu

1932. aastal võttis NSV Liidu Rahvakomissaride Nõukogu vastu määruse "Baikali-Amuri magistraali ehitamise kohta", teatas Venemaa Raudteede pressiteenistus. Ehitus kavatseti lõpetada 3 aastaga – raudteeliiklus kogu magistraali ulatuses pidi avatama 1935. aasta lõpuks.

Venemaa Raudteed alustavad välisturgude vallutamist >>

Kuid magistraali ehitus katkes korduvalt erinevatel põhjustel (tööjõu puudumine, Suur Isamaasõda, maavärinad ehituse piirkonnas 1950. aastate lõpus). BAMi aktiivne ehitamine jätkus 1974. aastal pärast seda, kui 8. juulil anti välja NLKP Keskkomitee ja NSV Liidu Ministrite Nõukogu sellekohane ühismäärus. Seda kuupäeva peetaksegi BAMi sünnipäevaks.

© Sputnik / Игорь Михалев
Baikal-Amuri põhiliin (BAM): viimase "kuldse" lõigu paigaldamine

Sajandi objekti peamised ehitajad olid vabatahtlikud ja sõjaväelased. Teadaolevalt võistlesid kommunistlike noorte rühmad erinevatest liiduvabariikidest omavahel ja neil olid "oma" objektid: magistraali suurimat jaama Urba'd ehitas Ukraina NSV, Mujakani – Valgevene NSV, Uojan'i – Leedu NSV, Kitšera't – Eesti NSV, Tajuru't – Armeenia NSV, Ulkan'i – Aserbaidžaani NSV, Soloni – Tadžiki NSV, Alonka't – Moldaavia NSV rühm.  BAMi pealinna Tõnda't ehitasid Moskva vabatahtlikud.

Samal teemal

Haapsalu raudteed veel ei tule
Hiina transiidi uus tee - kellele ja mida Eestis kukub
Balti transiidi lõpp
Tallinna Sadama juht: transpordikomisjon aitab Venemaaga ärisidemeid luua
Eesti valmistub sõjakäiguks Siberisse
Tagid:
Venemaa Raudteed, NSV Liit, kommunistlik, raudteejaam, raudtee, Vladimir Putin, Venemaa

Peamised teemad