18:10 17. Oktoober 2019
Kuula otse
  • USD1.1025
  • RUB70.8212
Euroopa võib autodes diislikütuse ja bensiini täielikult keelustada, illustreeriv foto

Hüvasti, auto — Euroopa võib autodes diislikütuse ja bensiini täielikult keelustada

© Sputnik / Алексей Насыров
Välisuudised
lühendatud link
231510

EL riigid on lähedal sellele, et keelata järgmisel kümnendil mitte ainult diisel-, vaid ka bensiinimootoritega autode tootmine ja müük. Idee algatajaks on Taani.

TALLINN, 8. oktoober — Sputnik, Aleksei Toom. EL riigid arutavad võimalust kehtestada järgmise kümne aasta jooksul täielik keeld diisel- ja bensiinimootoriga autode tootmisele ja nendega kauplemisele. Siiani toetab sellist revolutsioonilist õhusaaste vastu võitlemise meedet vähem kui pool alliansi riikidest, kuid idee pooldajate arv kasvab kiiresti.

Aasta tagasi teatas Kopenhaagen oma kavatsusest seda ühepoolselt teha, kuid oli sunnitud Brüsseli survel sellistest radikaalsetest plaanidest loobuma. Innukaile taanlastele tuletati meelde, et sellise keelu kehtestamine ühes alliansi riigis on vastuolus tema avaturuseaduste ning terve nimistu direktiivide ja reeglitega. Teadaolevalt toetas Taani algatust umbes tosin EL-i riiki, kuid ei täpsustatud, kellega täpsemalt tegu oli.

On selge, et kõik Euroopa riigid, kus seni autosid toodetakse, hakkavad vastu revolutsioonilisele algatusele, mis sündis maal, kus niisugust tööstust ei eksisteeri. Sisepõlemismootorite keeld tähendaks paljude majandusteadlaste sõnul autotööstuse maailmaturu ümberjaotamist ja radikaalseid muutusi naftatööstuses.

Eestil ei õnnestuks "revolutsioonist" kõrvale hoida

Eesti otsus liituda 3. oktoobril vastu võetud üleeuroopalise programmiga, mille eesmärgiks on saavutada "kliimaneutraalsus 2050. aastaks", ei tähenda surmaotsust üksnes riigi põlevkivienergeetikale ja elektri võimalikku hinnatõusu. Öelnud "A" on Tallinn sunnitud ütlema ka "B" ning toetama teisigi EL keskkonnaprogramme.

Nagu ütles Euroopa Parlamendis toimunud kuulamisel Eesti volinikukandidaat Kadri Simson, peab ta Euroopa Komisjoni presidendi Ursula von der Leyeni meeskonnaliikmena majanduse keskkonnasäästlikuks muutmist esmatähtsaks.

"Kliimaneutraalsuse programm 2050", mida Kadri Simson lubas edendada igal võimalikul viisil ja millele Eesti valitsus on juba alla kirjutanud, tähendab ka transpordi keskkonnasäästlikkust.

Euroopa Liit on juba varemgi võtnud vastu majanduse transpordisektori heitgaaside aastaste heitkoguste radikaalse netovähendamise programme, kuid nii äärmuslikul viisil, nagu traditsiooniliste autode täielik keelustamine lähitulevikus, ei ole küsimust varem püstitatud. Igal juhul mitte bensiinimootoriga autode osas.

Diiselmootorid määrati Euroopas juba varem "väljasuremisele" – põhjuseks ülemaailmne diislikütuse skandaal, mida Sputnik üksikasjalikult kirjeldas.

Eurostati andmetel õnnestus väikesel Baltimaal saavutada ühenduse liidripositsioon uute autode heitgaasides sisalduvate kasvuhoonegaaside keskmise koguse poolest (132,8 grammi CO2 ekvivalenti kilomeetri kohta).

Niisiis, ei saa Euroopa Liit kuidagi lubada, et Tallinn rünnakutest diislikütusele ja bensiinile kõrvale hoiaks.

Euroopal tuleb üle minna Hiina elektriautodele

Transport, nagu ütlevad Euroopa keskkonnakaitsjad, on nüüdseks peaaegu ainus majandussektor, kus kasvuhoonegaaside hulk siiamaani igal aastal kasvab. Euroopa Liidu äärmiselt kulukates keskkonnaprogrammides nähakse ette energia ja tööstuse CO2-heitmete täielik kaotamine 2050. aastaks ja süsinikuheite osaline vähendamine 40% võrra aastaks 2030.

Need kavad puudutavad transporti vähemal määral, siin takerdub heitgaaside probleemi lahendus elektrisõidukite nappusse ja kõrgesse hinda. Tõhusate elektriautode tootmise kasv takerdub lisaks kõigile muudele raskustele, millest Sputnik juba rääkinud on, eelkõige piisavalt tõhusate akude puudumisse.

Ja teiseks asjaolusse, et lõviosa toorainest (haruldased muldmetallid) praegu enimlevinud elektriakude tootmiseks on Hiina kätte koondunud.

Euroopa Liit vajab uute maardlate väljaarendamiseks ning toorainete kaevandamise ja töötlemise mitmekordseks suurendamiseks aega. Praeguseks on Euroopa akude ja elektrisõidukite tootmises Hiinast kaugele maha jäänud, nagu Sputnik juba kirjutas.

Seega tähendaks Kopenhaageni pakutud revolutsiooniline automüügi keeld Hiina toorme ja valmistoodete ostude järsku suurenemist, mida Lääne-Euroopa strateegilistel põhjustel vältida sooviks.

Ummikteе tunnetust süvendab veelgi asjaolu, et nagu majandusteadlased lõpuks välja arvutasid, ei kata kogu patareide tooraine kaevandamine ja töötlemine praegu sedagi nõudlust, kui vähemalt üks suur EL riik täielikult elektriautodele üle minna otsustab.

Lugege lisaks: 

Lisaks mootorite rikkumisele on ka Eesti kütusevarud biolisandite tõttu ohtu sattunud

Elektriautode rallil võitsid Eesti meeskonnad peaauhinnad

"Kalašnikov" takso jaoks: millist uut toodet näitasid Vene relvatootjad

Samal teemal

Biolisanditega kütus
Tallinna kütusehinnad on Baltikumi kõrgemad
Bensiin ja diisel hakkavad sisaldama biokoostisaineid

Peamised teemad